Pages

Tuesday, 31 December 2013

PENGHORMATAN ISTIMEWA/Special Tribute - Tok Guru Nik Aziz Dengan Iringan...

Assalamualaikum.....Apa khabar semua....saya dah start final hari nie...alhamdulillah.so far so good...

Dah masuk 2014 kan...

herm..sebenarnya,,, xtahu nak cakap apa sbgai mukaddimah...

tujuan utama post nie ditulis just nak share video nie....saya nangis tengok video ni tambah pula lagu yg mengiringi lagu nie,,sangat menyentuh jiwa saya...

Air mata pun blum kering di pipi...saya terfikir kan abah di kampung...



https://www.youtube.com/watch?v=fd7UKdGYGMw



sebenarnya,
saya sangat keliru....
rahsia nie...bukan rahsia sebenarnya,
saya takut,
saya tak tahu yg mana hakiki dan yang mana bathil....

Ya Allah...tolonglah ya Allah...tunjukkanlah kebenaranmu...

Siapa dia...yang,, 'sebenar-benarnya di sisi MU'...

Allah...aku takut,,,aku bingung....

Wednesday, 18 December 2013

Sebenarnya........







Saya ada simpan hati pada orang,
dia tak tahu
kenapa saya tulis ni?
bukan untuk dia tahu.

tapi untuk siapa yang terbaca.
bila ada hati pada orang,
lebih baik simpan dan doa
luah pada tiba masanya, yakni betul-betul masanya.

kerana takut, bila ‘perkenalan’ awal
rindu pada dia mengatasi rindu pada tuhan

takut hilang dia kalau tak luahkan?
jangan takut, jodoh sudah tertulis,
kalau bukan dia, ade yang lebih baik.

saya hanya orang biasa,
yang berusaha menjadi baik.
doakan saya.

perkenalan sesudah nikah lebih indah..

Saturday, 14 December 2013

Kisah Anak Seorang Tabligh

Kisah Benar dari Anak Seorang Tabligh. Bacalah kisah yang dicoretkan anak si mati ini. Agar kita dapat sesuatu yang bermanfaat dari kisahnya.

________________________

Kisah Anak Seorang Tabligh

Bila kisah ini menyinggah di pandangan mataku...sejenak aku berfikir. Sejenak itu jua aku pantas menjadikan ia satu perkongsian untuk semua. Tidak kupasti siapakah penulis kisah ini, namun di alam maya ini, aku terpanggil untuk menjadikan ianya satu pengisian yang menarik.

"Disini saya hendak bercerita sedikit tentang ayah saya yang juga seorang karkun atau tabligh. Hanya tuan-tuan sahaja yang dapat membuat kesimpulan dengan apa yang terjadi. Kisah ini hanya sebagai renungan kita bersama sementara masih hidup.

Pada 1 mei 2009 yang lepas ayah saya baru sahaja meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur kerana menghidap penyakit kencing manis dan juga ulser perut. Saya hanya mempunyai 2 orang adik yang masih lagi belajar. Adik saya yang pertama masih lagi menuntut di sebuah institusi pengajian tinggi dan yang kedua pula masih bersekolah di tingkatan lima manakala ibu pula sudah lama meninggal dunia pada tahun 1997. Saya pula berumur 23 tahun dan bekerja di sebuah syarikat swasta sebagai pembantu teknik. Sejak kematian ibu ayahlah yang menjaga dan mendidik kami dengan penuh kasih sayang.

Walaupun hanya bergantung kepada pencen ibu yang diterima setiap bulan dan pendapatan ayah yang bekerja sebagai pembantu kedai tidak seberapa tapi kehidupan kami tetap bermakna. Ayahlah satu-satunya yang kami ada. Walaupun kehidupan kami tidak mewah tetapi dengan apa yang ada kami tetap bersyukur dan ayah masih lagi mampu untuk menyara kami sekeluarga sehinggalah saya dapat belajar di intitusi pengajian tinggi awam.

Ayah telah memberikan kami didikan agama yang cukup sempurna sejak dari kecil lagi. Setiap kali selesai solat maghrib kami akan membaca taklim (Hadis) dirumah sementara menunggu waktu isyak. Semua ini adalah hasil didikan ayah sejak kecil lagi kepada kami adik-beradik hingga kini dan tidak pernah kami tinggalkan.

Walaupun ayah selalu keluar ke jalan ALLAH 3 hari setiap bulan dan 40 hari setiap tahun iaitu selepas raya aidilfitri atau hujung tahun tetapi tanggungjawab sebagai seorang ketua keluarga tidak pernah ayah abaikan. Walaupun seringkali meninggalkan kami sendirian tetapi kami tetap redha kerana kami tahu ayah menjalankan tanggungjawabnya kepada agama dan masyarakat. Kami percaya yang ALLAH akan membela dan memelihara kami walaupun tanpa ayah. Saya juga seringkali mengikut jemaah keluar kejalan ALLAH bila ada kelapangan walaupun semasa bergelar seorang penuntut.

Tetapi usaha yang ayah jalankan ini tidak mendapat sokongan dari ahli keluarga dan saudara-mara yang lain kerana mereka menyangka yang ayah tidak bertanggungjawab kepada anak-anak. Walaupun begitu ayah tetap tenang dan tidak mudah melatah dengan apa yang ayah hadapi walaupun kutukan demi kutukan terus dilemparkan, ini kerana ayah telah melakukan usaha ini sejak dari umur belasan tahun lagi. Ayah juga sering berpuasa di bulan rejab, syaaban, ramdhan berturut-turut dan melakukan solat malam, tidak pernah ayah tertinggal walau satu malam sekali pun, selesai solat ayah akan memanjatkan doa kepada ALLAH S.W.T meminta pertolongan, bantuan dan memohon kepada ALLAH agar anak-anaknya menjadi seorang insan yang berguna dan tidak sekali-kali meninggalkan ibadah.

Setelah tamat pengajian saya telah dipanggil untuk ditemuduga bagi jawatan juruteknik di sebuah syarikat yang menjalankan kerja-kerja bagi industry petroleum, gas dan petrokimia sekali gus diterima bekerja. Saya terlalu bersyukur kepada ALLAH kerana memakbulkan doa ayah selama ini dan saya tidak pernah menganggur setelah tamat pengajian. Berkat doa ayah juga lah saya dapat mengecapi kejayaan pada hari ini. Setelah 2 tahun bekerja saya telah dinaikan pangkat kepada pembantu teknik, walaupun begitu tidak pernah sekali pun saya mengabaikan tanggungjawab saya sebagai seorang hamba kepada ALLAH dan anak.

Semasa ayah dimasukkan ke wad ICU di Hospital Kuala Lumpur ramai antara kenalan ayah yang datang dari dekat mahupun jauh, ada antara mereka yang datang dari Jordan, Kuwait, Pakistan dan Arab Saudi. Kesemua mereka adalah jemaah-jemaah Tabligh yang telah sama-sama melakukan usaha di Malaysia. Mereka datang sebaik sahaja mendapat berita yang ayah telah dimasukkan ke hospital walaupun baru hari kedua ayah dimasukkan ke wad.

Semasa diwad ICU ayah tidak pernah melakukan perbuatan yang pelik dan ayah tidak pernah sekalipun meninggalkan solat lima waktu walaupun terpaksa baring diatas katil hinggalah pada hari jumaat 1 may 2009 semasa sedang solat asar rakaat kedua secara tiba-tiba ayah mula tidak sedarkan diri kerana luka pada usus telah berdarah kembali.

Semasa ayah sedang sakit pernah saya hendak menghantar ayah untuk menerima rawatan dihospital kerana penyakit kencing manis tetapi ayah menolak kerana susah untuk menunaikan solat di sana. Walaupun ayah sakit ayah masih lagi mampu menunggang motorsikal untuk menunaikan solat lima waktu di masjid dan masih lagi menjalankan usaha dengan keluar 3 hari.

Sebelum ayah mendapat penyakit kencing manis pada awal april 2009 ayah telah berniat untuk keluar 40 hari ke jalan ALLAH untuk melakukan usaha tersebut dan ketika sakit ayah tetap berkeras dengan keputusan yang dibuat. Bagi saya sebagai seorang anak saya tiada hak untuk melarang ayah dari terus melakukan usaha malah saya berharap agar ALLAH dapat memelihara ayah dari sebarang perkara yang tidak diingini. Saya redha jika ayah pergi ketika melakukan usaha tersebut kerana mati dijalan ALLAH adalah mati syahid dan saya bersyukur sekiranya ia terjadi. Tetapi belum sempat ayah melakukan usaha ALLAH terlebih dahulu mengambil nyawanya.

Pada jam 2100 1 mei 2009 ayah telah punkembali kerahmatullah dengan cara yang paling mudah yang ALLAH berikan. Ayah pergi dalam keadaan yang tenang. Saya sempat untuk mengajar ayah mengucap dua kalimah syahadah walaupun tiada suara ayah kedengaran tetapi dari raut wajah dan gerakan bibir telah membuatkan saya yakin yang ayah mendengar apa yang saya ucapkan. Dengan airmata yang bergelinang dahi yang mula dibasahi peluh dan ketenangan air muka ayah telah menghadap tuhan yang maha esa penghulu kepada langit dan bumi di arasy ALLAH S.W.T. Segala urusan telah ALLAH permudahkan walaupun usaha yang ayah lakukan tidaklah sebesar mana.

Semasa melakukan urusan untuk menuntut jenazah saya telah diberitahu yang segala perbelanjaan rawatan dihospital telah pun dibayar sepenuhnya oleh seorang HAMBA ALLAH begitu juga dengan urusan pengkebumian dan tahlil segalanya telah diuruskan oleh orang perseorangan yang tidak saya kenali. Keesokan paginya ramai kenalan ayah yang hadir untuk menziarah tidak kira dari dalam dan luar negara jauh mahupun dekat. Pelajar-pelajar tahfiz juga turut sama hadir.

Keesokan paginya semasa urusan memandikan jenazah terdapat darah yang mengalir dari luka akibat proses hemodalisis. Darah tersebut cukup sifatnya dan merah mengalir keluar dari tubuh ayah. Sedang saya sibuk menggosok badan ayah, seorang tukang mandi yang saya cukup kenali sebagai berkata sesuatu kepada saya.

“Bapak kau ni tengah tidur ke?" tanya Wak.

Saya tidak dapat melayan pertanyaan wak kepada saya kerana sedang sibuk memandikan jenazah ayah.

“Ko pakai minyak atar ke ni?" Tanya wak lagi.

“Mana ada, mandi pun belum lagi ni wak. Kalau minyak atar tu ada la di rumah. Minyak atar kasturi ayah punya”, Jawap saya.

“Hah! Ni bau kasturi la ni”, balas wak kepada saya.

Saya terus mendiamkan diri dan menyambung kerja saya semula. Dalam hati saya berkata.

“Betul juga apa yang wak ni cakap, dari tadi lagi aku bau semacam je. Macam bau badan ayah masa nak ke masjid untuk solat berjemaah pula”

Selepas solat zohor saya terus melakukan solat jenazah bersama-sama dengan jemaah yang lain dan apa yang saya dengar solat jenazah ini terlalu ramai dari bahagian tengah masjid hingga ke bahagian belakang saf lelaki. Selepas itu jenazah terus dibawa ke kawasan perkuburan islam Jalan Ampang untuk dikebumikan dan sekali lagi perkara yang pelik berlaku semasa menurunkan jenazah ke dalam liang lahad dimana lima orang boleh muat untuk turun kebawah sedangkan badan kami besar dan laing lahad hanya berukuran tujuh kaki lebar.

Semasa jenazah ayah dibawa turun dapat saya rasakan yang beratnya terlalu ringan seolah-olah sedang memeluk kapas. Sekali lagi perkara pelik terus berlaku semasa bilal sedang membaca talkin hadirin yang hadir tercium bau yang semerbak harum bak kasturi dan saya sendiri turut sama mencium bau tersebut. Selesai sahaja urusan pengkebumian ramai kenalan yang hadir bertanyakan soalan kepada saya tentang apa yang berlaku semasa di tanah perkuburan dan persoalan itu masih tidak dapat saya jawap hingga hari ini. Hanya ALLAH S.W.T sahaja yang mengetahui apa yang berlaku.

Bagi saya setiap amalan kita didunia pada hari ini akan menjadi pertimbangan kita diakhirat kelak. Jika didunia ALLAH ingin menunjukan kepada kita atas perbuatan kita maka ianya akan berlaku inikan pula di akhirat. InsyaALLAH tuan-tuan apa yang berlaku kita jadikan iktibar buat diri kita dan renungan kita bersama. Saya tidaklah pandai menulis dan berkata-kata apatah lagi bila berbicara soal agama, saya juga seperti tuan-tuan insan yang lemah disisi ALLAH S.W.T. segala apa yang saya ceritakan adalah kisah benar dalam hidup saya dan ianya bukanlah nukilan semata-mata. Terpulang pada tuan-tuan semua untuk menilainya. Walaupun ayah telah tiada tetapi saya berniat dalam hati saya kerana ALLAH S.W.T saya akan meneruskan usaha yang dilakukan oleh ayah." -awinda al habsyi-

Saturday, 7 December 2013

# Terhapusnya Dosa Sepenuh Bumi #



Dalam hadits qudsi dari Anas bin Malik, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, Allah Ta’ala berfirman:

يَا ابْنَ آدَمَ إِنَّكَ لَوْ أَتَيْتَنِى بِقُرَابِ الأَرْضِ خَطَايَا ثُمَّ لَقِيتَنِى لاَ تُشْرِكُ بِى شَيْئًا لأَتَيْتُكَ بِقُرَابِهَا مَغْفِرَةً

“Wahai anak Adam, jika engkau mendatangi-Ku dengan dosa sepenuh bumi kemudian engkau tidak berbuat syirik pada-Ku dengan sesuatu apa pun, maka Aku akan mendatangimu dengan ampunan sepenuh bumi itu pula.” (HR. Tirmidzi no. 3540. Tirmidzi mengatakan bahwa hadits ini hasan ghorib. Sanad hadits ini hasan sebagaimana dikatakan oleh Al Hafizh Abu Thohir)

Walau seseorang mendatangi Allah dengan dosa sepenuh bumi dan ia memenuhi syarat -walau terasa berat- yaitu berjumpa Allah dalam keadaan bersih dari dosa syirik, maka ia akan meraih ampunan. Syarat yang dimaksud adalah bersih dari syirik yang banyak atau pun yang sedikit, begitu pula selamat dari syirik yang kecil maupun yang besar.

Syaikh Sulaiman bin ‘Abdullah bin Muhammad At Tamimi berkata, “Hadits di atas menunjukkan pahala yang besar dari tauhid, juga menunjukkan luasnya karunia Allah. Karena dalam hadits dijanjikan bahwa siapa di antara hamba yang mendatangi Allah dengan dosa sepenuh bumi dan ia mati di atas tauhid, maka ia akan mendapatkan ampunan terhadap dosa sepenuh itu pula.” (Taisir Al ‘Azizil Hamid, 1: 248).

Semoga kita dapat berjumpa dengan Allah dalam keadaan hati yang bersih dari syirik

Thursday, 5 December 2013

Anak-Anak Pengikat Kasih Sayang


Zuriat atau anak adalah pengikat kasih sayang antara suami dan isteri.
Sebab itu dalam Islam  digalakkan umatnya berkahwin untuk menyambung legasi dan keturunan sesebuah keluarga.
Dan sebab itu juga,kenapa manusia diciptakan lelaki dan perempuan kemudian berpasangan.
Bila dah ade anak baru dikatakan berkeluarga kan?


RINDU


afnan ngan mama ly


abah ngan baby dayang hanina humaira


 danish


 danish ngn delisha

  
danish, delisha ngan zihni



 danish ngn delisha

 

atif


delisha



zihni


 naila farafisya


amar



 balqis , mama ly ngan adam


 delisha , mama ly ngan danish


 delisha ngan danish


danish


 hafni zulaikha


naila farafisya


naila farafisya


hafni zulaikha



 dayang hanina humaira


dayang hanina humaira


aina ngan hafiz (kakak dinie xde...)


*sebahagian anak-anak saudara saya...SEBAHAGIAN.

Saturday, 16 November 2013

♥ Cinta Halal ♥


Bila saya nak bersembang,awak pulak nak tidur,
Bila saya jujur, awak pulak yang tak percaya,
Bila saya sakit, awak pulak yang terlebih risau,
Bila saya merajuk, awak beria2 cuba pujuk,
Bila saya ingin pergi,awak pulak yang sedih,
Bila saya tiada, awak mengalirkan air mata,
Saat tu baru kita sedar yang Awak Dan Saya saling merindu,
dan di saat itu lah kita sedar bahawa cinta itu saling melengkapi :')

Mustahil bagi seorang LELAKI membawa seorang WANITA menetap di bulan dan bintang.. Tetapi TIDAK MUSTAHIL bagi seorang LELAKI membawa seorang WANITA ke tempat yang jauh lebih indah.. Iaitu SYURGA.. Kan..

Say NO to Couple, Say YES to Jom Nikah

Monday, 4 November 2013

Peristiwa Itu...





Selepas selesai solat subuh….kawan ku,Muhamad Akram Syed Ali menelefonku..sedang kami berbual-bual..tiba-tiba....kedengaran sahabatnya juga sahabatku,Ikhwan Sabri melafazkan kalimah ‘innalillahiwainnailaihiroji’un’…aku lantas bertanyakan Akram...musibah apakah yg menimpa…aku menggesanya agar memberitahuku…jantungku mula berdegup…kencang.aku semacam dapat menghidu sesuatu yg buruk tlh berlaku..lalu akram memberitahuku bahawa ABAH salah seorang sahabat nya,Baihaqi telah kembali ke rahmatullah sebentar tadi..bulu romaku tegak berdiri..jantung ku seolah berhenti berdetak…dunia seakan berhenti bila dia menyebut “ABAH POK KI” .. itu bermakna “ABAH MIZE” sahabat baikku sendiri.. !!!!! baihaqi / lebih dikenali sebagai abe / pok ki adalah abang kepada sahabat ku,Hamiezan...masyaallah.!! ujian apakah ini?! 




Aku beristighfar .bibirku bergetar..aku takut..
Tanpa mampu berbuat apa-apa.aku terus memutuskan talian.dan terjun dari katil tingkat atasku.. aku mencapai telefon lalu menelefon sahabatku itu..allahuakbar.aku hanya mendengar dia menyebut ‘ely.!’..selebihnya hanya tangisan dan esakannya yang kedengaran..aku bertanyakan nombor biliknya..dia tidak mampu lagi berbicara.tiba-tiba seseorang mungkin sahabatnya Ana..memberitahuku nombor biliknya.aku mengajak roommate ku,Na untuk menemaniku kesana..jelas diwajahnya juga kelihatan sangat terkejut dengan berita itu.

Setibanya aku dibilik sahabatku itu,aku melihat dia duduk berlunjur sambil dikelilingi housemate nya..Ana,sahabat nya juga ada kerana malam itu Ana bermalam dirumahnya.
Tanpa berfikir apa-apa..aku segera mendekati sahabatku itu menariknya ke dalam pelukanku..die menangis sekuat hatinya…telefon yang bordering dicampaknya..aku menarik nafas ku…panjang…

Allahurobbi…..berat sungguh ujianmu..

 

Aku berusaha sekuat mungkin untuk memastikan suara esakanku kedengaran ditelinganya…air mata aku laju mengalir..bibirku diketap sekuat mungkin...aku tidak akan menunjukkan bahawa aku juga sepertinya…lemah tidak mampu menerima tamparan ini..
 
“abah..abah..nak abah..nak abah…”

dia menangis..meraung.. memanggil abahnya…tangannya menampar-nampar belakangku…hatiku hancur melihat keadaan itu...aku berselawat..aku menyeru nama Rabb ku..aku bisikkan ke telinga sahabatku..
“jangan begini mize,jangan ikutkan kata-kata syaitan..dia menghasutmu agar tidak redha dengan qadha qadha Allah”

Semua housematenya menangis melihat keadaan kami…


Aku terus berselawat dan memohon pertolongan dari-Nya..aku insan biasa juga lemah tidak berdaya…aku mohon kekuatan dari-Nya untuk menenangkan sahabat baikku…

“Abe?!”

Aku melepaskan pelukan perlahan-lahan…Ana mengambil alih menenangkan sahabatku….aku capai telefonku..aku kaget kerana Akram dan Ikhwan belum dapat menghubungi Abe..Abe berada dirumah sewa sedang mereka berdua di hostel..aku menyuruh Akram dan Ikhwan kerumah sewa Abe..aku khuatir dia belum menerima berita ini atau masih lagi tidur…

 

Selang beberapa minit,Akram menelefonku..aku beredar ke beranda berdekatan bilik air...air mataku masih laju mengalir ke pipi…dia memberitahuku..bahawa Abe telah mengetahui berita itu dan sedang mengemas semua pakaiannya untuk kembali ke kampung…masih jelas ditelinga ku… “ly,mata Abe merah”…aku tanpa dapat berkata sepatah pun…teresak-esak sambil menggenggam erat telefonku..
Aku mengesat airmata ku…aku menarik nafas…aku harus kuat..demi sahabatku.

Housemate mize dan Ana memimpinnya masuk kebilik untuk mengemas semua keperluan…kami memujuknya…dia masih lagi menggeleng-geleng..memanggil abahnya...mengatakan bahawa abahnya ada dihospital..tiada apa-apa yg berlaku pada abahnya..Ya allah..hanya Allah yg tahu betapa hati aku jiwa aku perasaan aku…hancur..pedih…peritnya..aku melihat sahabatku sebegitu…

 

Aku mendekati mize…aku berbisik padanya..

“ze,kalau nak jumpa abah kene kuat,jom kita kemas baju..ye..?”

Baru sahaja dia menghampiri almari bajunya..die tiba-tiba hampir jatuh terjelepuk..mize hampir pengsan..! semua orang menangis…semua orang membawanya baring ke atas katil..dia meracau-racau…aku genggam erat tangannya..aku kesat air matanya…aku bisikkan kata-kata semangat dan syahadah ketelinganya…air mataku masih lagi setia mengalir…..Azie.salah seorang sahabat rapatnya datang..aku bangun perlahan-lahan…beredar ke luar…aku beristighfar…memohon keampunanNya..

Encu,salah seorang sahabat kami datang melihat keadaan mize….tiba-tiba aku mendengar jeritan mize dari dalam bilik dia…aku segera kesana..aku lihat tangannya terawang-awang…dia meracau-racau....dan dia menyatakan bahawa abahnya masih lagi ada dihospital..!! aku menutup mulutku..aku keluar dan menangis lagi..kuatkah aku demi dia?

Keluarganya adalah keluargaku…abahnya adalah abahku…uminya adalah umiku..abangnya adalah 
abangku..adik-adiknya juga adik-adikku..rumah nya merupakan rumah keduaku..dulu aku sering kerumahnya..bermalam disana…allah….masih terngiang-ngiang suara abahnya menegur Imah agar memanggilku dengan gelaran KAK saly…masih terngiang-ngiang suara abahnya mengejutkan kami solat subuh…masih terngiang-ngiang suara abahnya mengimamkan solat maghrib…

 

Aku..yang tiada pertalian darah dengan mereka semua merasakan peritnya ujian ini…apatah lagi mereka semua??Allahurobbi….

tiba-tiba telefon mize berdering…Ana menjawab panggilan…die memberiku telefon itu..aku kurang jelas semasa Ana memberitahuku siapa dihujung talian…aku menjawab panggilan itu…

Disebabkan aku mengenali semua adik-beradik mize  dan sanak saudaranya malah jiran tetangganya,keadaan itu memudahkan segala urusan..kerana situasi itu belum memungkinkan mize untuk berinteraksi dengan sesiapa…

Amnah,sepupunya menelefon mengucapkan takziah…kak chik,adik mize turut menelefon bertanyakan keadaan kakaknya…Epa,sepupu nya turut mengucapkan takziah..Along mize setahuku dia merupakan mak sepupu mize menelefon sekali lagi untuk mendapatkan nama penuh dan ic mize..aku segera memberikan apa yg dipinta…

selang beberapa minit…Alongnya menelefon lagi,dia telah tiba..dan berada diground floor…
mize…..aku melihat wajahnya..aku melihat kedukaannya..aku melihat kesedihannya..perlahan-lahan aku paut lengannya…aku genggam jemarinya…kami semua membawa nya turun bersama-sama..aku pimpin dia…tangannya sejuk…

Dari jauh kelihatan Alongnya…wajah itu….tak kan pernah aku lupa bagaimana reaksi muka nya…hanya dengan menatap wajah itu..air mataku kembali membasahi pipiku….laju..hangat… Mereka berpelukan…aku menggosok-gosok lembut belakang mize…aku hembuskan doa kebelakangnya..moga Allah berikanmu kekuatan sayang.
saat mize berada didalam kereta..sebelumnya beredar..aku mendekatinya…aku cium kedua belah pipinya..aku bisikkan padanya..agar dia berselawat berbanyak-banyak sepanjang perjalanan itu…

Kami semua beredar ke bilik masing-masing…telefonku tidak lepas dari genggamanku…aku menantikan berita darinya…

Sepanjang hari..aku tidak tenang..bila aku berseorangan…bila semua orang lena..aku menangis lagi dan lagi..aku membaca yaasin sambil menahan air mataku dari mengalir…sakitnya dadaku tuhan sahaja yg tahu…demi menenangkan perasaanku yg gundah gulana….acap kali aku menelefon mak dan abah ku dikampung….aku menelefon abangku yg paling rapat denganku,muhaimie...aku menelefon kak idah yg berada disabah…mereka semua menyuruhku agar bersabar dan kuat demi sahabatku itu…seluruh keluargaku sememangnya jelas akan keakraban kami…masakan tidak..sudah hampir 7 tahun aku bersahabat dengannya.TUJUH TAHUN!!! Didalam kamar ku dikampung..buka sahaja almari…laci…atas meja..hanya gambar kami berdua yg kelihatan…aku menyayanginya lebih dari yang dia tahu..aku menangis bila memikirkan apa yg berlaku…dugaan ini…semuanya sekelip mata.

Maha Besar Allah..bila Dia mengatakan ‘kun fayakun’..Jadilah..!!maka JAdilah..!

Setiap saat merupakan satu penyeksaan buatku…batin ku menjerit-jerit agar menghubunginya setia masa…pukul 2 pagi..pukul 6 pagi…pukul 3 petang…pukul 12 malam…setiap masa aku memikirkan keadaannya…

Bagaimana penerimaan umi,abe,kak chik,imah,pok mat,muslim,dan balqis..
Semuanya bermain-main dikepalaku..betapa aku mengasihi mereka semua….betapa aku kasihkan abah mereka…hanya Allah sahaja yg mengetahui.

Cuma satu yg aku sedar…Hikmah dari peristiwa menyayat hati ini……

 

Hubungan yg renggang dan hampir putus kembali berpaut.Semoga ianya kekal hingga ke Syurga nanti.

****
Duhai sahabat..janganlah dikau banyak bersedih kerana kadang kala sedih itu berasal dari rasa tidak dan kurang redha dengan ketentuan Allah.Sentiasalah ingat bahwa ujian itu tanda sayangnya Allah pada dirimu..