Pages

Friday 30 September 2016

RAHSIA DIDALAM MAHKAMAH SYARIAH



                           


KES MAL VS KES JENAYAH


Kedua-dua kes memberikan impak yang besar kepada aku.Mana tak nya melihat berpuluh-puluh institusi kekeluargaan hancur didepan mata. Minggu pertama bila aku didedahkan dengan perbicaraan kes-kes mal seperti kes perceraian di luar mahkamah juga kes-kes jenayah seperti khalwat dan pengesahan perkahwinan di luar negara,memang aku akui aku belum bijak mengawal emosi, berkali-kali juga aku menitiskan air mata. Banyak yang bermain di minda aku.
Kenapa begini jadinya?
Perlukah bercerai-berai?
Kenapa kahwin sampai ke Selatan Thailand?
Perlukah kahwin senyap-senyap?

Dan yang paling aku fikirkan adalah...

Macam mana kalau benda ni semua terjadi kepada keluarga aku?Kepada ibubapa aku?kepada abang aku? Kepada kakak aku? Dan kepada aku sendiri?

NAUZUBILLAHIMINZALIK.Moga Allah memelihara kami semua.

                Aku dikhabarkan bahawa sebelum ini Tuan Hakim tidak memanjangkan mana-mana kes. Tangguh dikira tangguh. Selesai dikira selesai. Namun selepas keberadaanku disini, Tuan Hakim mengulas panjang lebar setiap apa yang berlaku.

Sebagai teladan,
Dan juga
Sebagai pengajaran.
Buat aku.

                Boleh dikatakan setiap hari akan ada permohonan untuk bercerai.
                Boleh dikatakan setiap hari akan ada pendaftaran kes baru.

Hari ahad, isnin dan juga selasa merupakan hari perbicaraan bagi kes-kes mal seperti perceraian dan mut’ah.
Manakala hari rabu merupakan hari perbicaraan bagi kes-kes jenayah seperti kes ditangkap khalwat dan juga perkahwinan diluar negara atau hamil luar nikah.
Hari khamis tiada perbicaraan tetapi biasanya akan sibuk dengan kunjungan pemohon-pemohon bagi pelbagai jenis kes.



KES MAL

Kes Mal 0055

Plaintif yakni Pemohon kebanyakannya adalah perempuan
Manakala Defendan pula sebaliknya.

Hari tu, aku berada bersebelahan dengan kandang OKT iaitu Orang Kena Tuduh. Jantung aku berdegup kencang sementara Penolong Pendaftar mengarahkan semua orang untuk berdiri hormat diatas kehadiran Tuan Hakim. Tuan Hakim memandang kearahku dan memberikan senyuman. Mungkin saja dia tahu getar didadaku.

Pendaftar memulakan perbicaraan.

“Kes Mal bernombor 00038-00550-00**-2016 Si Fulanah binti Fulan dan Si Fulan bin Fulan”
Sila ke hadapan.

Lalu melangkah kehadapan mereka-mereka yang terlibat. Aku memerhati kedua-duanya. Wanita itu yakni Plaintif berbaju kurung dan bertudung serkup.Wajahnya berkerut-kerut. Si Suami yakni Defendan pula kelihatan bersahaja.

‘Plaintif sila naik ke atas untuk memberi keterangan’

Sila angkat tangan kanan dan ikut kata-kata saya

‘benar-benar belaka’
Jatuh tangan jawab soalan peguam dan menghadap kepada Tuan Hakim.

Sesi soal-jawab berlangsung.

Semuanya berjalan lancar



KES JENAYAH

Kes jenayah agak berbeza dengan kes mal kerana kes jenayah melibatkan juga kehadiran penguatkuasa pejabar agama dan pegawai polis.

Berbanding kes mal, kes jenayah mengharuskan pertuduhan untuk dibaca didalam mahkamah.

Aku juga berpeluang membaca pertuduhan semasa perbicaraan.

Pertuduhan adalah merupakan kenyataan atau fakta kes. Persetujuan dari OKT 1 dan OKT 2 akan di rekod. Kesan dari pengakuan bersalah mereka juga akan dibacakan.


KES 1

Yang paling aku tak dapat lupakan adalah kehardiran seorang gadis yang aku kira dalam lingkungan 16-17 tahun bersama seorang bayi. Mulanya aku agak tergamam apabila mengetahui bahawa bayi tersebut merupakan bayi tidak sah taraf.

OKT 1 iaitu gadis bawah umur itu kelihatan kusut, tudungnya sekadar terletak dikepala sahaja, saat pertuduhan dibaca dia hanya mengangguk-angguk.

‘Kamu hadir seorang diri?’
Angguk.
‘Ibu dan Bapa kamu ada?’
Geleng.

Kata-kata dari tuan hakim amat berbekas dikepala aku.

‘Biasanya apabila pada umur 17 tahun anda telah mempunyai anak tidak sah taraf atau bahasa mudah fahamnya anak luar nikah, memang tak dapat dinafikan bahawa anda telah mengenali erti seks pada umur lingkungan 14-15 tahun lagi’

Aku kira telahannya agak kasar tapi selepas aku berfikir dan berfikir.
Ya apa yang dikatakan Yang Arif tak mampu aku sangkal.

Aku beristighfar...memohon perlindungan dari Allah dari perbuatan terkutuk.

OKT 1 mengatakan bahawa dia mohon agar OKT 2 yakni Lelaki yang ‘bersamanya’ tidak didakwa.
Aku tercengang.

APAKAH INI SEMUA?

Hakim terpaksa membuat keputusan untuk meletakkan OKT 1 didalam tahanan sehinggalah penjamin yakni ibu atau bapanya datang.
Aku melihat OKT 1 itu....Dia benar-benar kelihatan ‘sakit’...Aku tidak berpuas hati.

Selesai perbicaraan untuk hari itu aku bergegas ke pejabat agama dan disitu aku bertanyakan perihal si gadis tersebut, benarlah telahan ku...gadis itu mempunyai ‘mental disorder’..patutlah dia kelihatan serabut.
Dan yang paling mengejutkan aku apabila rupanya dia sudah bergelumang dengan zina seawal usia 14-san. Aku terdiam bila diberitahu bahawa ibunya sendiri yang memaksanya untuk bekerja sebegitu.
Ya Allah...apa yang tidak kena dengan dunia sekarang? Malah anak yang sedang disusuinya juga tidak tahu yang mana satukah bapa kandungnya.

Tengahari itu bapanya datang dan Hakim mengarahkan agar  gadis itu dibawa ke hospital jiwa dan mungkin akan dipantau oleh pusat serenti bagi wanita-wanita dan anaknya kemungkinan besar akan dihantar kepusat kebajikan masyarakat.

KES SELESAI.

KES 2

************************
(bersambung...)

No comments: