Pages

Thursday 27 June 2013

Kudrat Si Gadis Kecil

Assalamulaikum....

Azan subuh sedang berkumandang.....merdu...aku masih lagi sedang tercungap-cungap..menagih oksigen...
peluh memercik...kalenjar adrenalin merembes....tangan kemerah-merahan...

terpandang kaki kanan...oh...ujian...buku lali...terkoyak...terkene bagasi gergasi aku.

herm...

Alhamdulillah....berjaya..setakat yang termampu...

 *******

memandangkan USIM sangat bermurah hati untuk menumpangkan orang lain di kolej kediaman satu....
kami dengan penuh rasa rendah diri keluar dari sini menuju ke kolej kediaman lain....

aku : sutera indah...

tapi sepanjang kursus bahasa selama 8 hari,aku membuat keputusan untuk menginap di kolej kediaman nilam..untuk memudahkan aku berulang alik sepanjang kursus bahasa..maklumlah kebanyakan rakan ku merantau ke nilam,hanya beberapa orang sahaja ditempatkan di sutera indah....


  

 ****

pukul 5:25 pagi....selesai sentuhan terakhir....semua barang telah dikemaskan...

mengambil masa selamat 3 hari 2 malam untuk membereskan kesemua..tanpa meninggalkan sebarang kesulitan buat penghuni seterusnya....


insyaallah...




*****

 semua barang-barang aku...di kumpulkan bersama...

2 kotak...
2 bagasi...
1 beg petak-II berzip
1 beg galas...
1 paper bag....




sekarang tgh fikir..bantal dan baldi nak bawak ke sutera indah macam mana...herm...pikir,,pikir...



hari pertama....lipatan gulung-gulung macam sardin gulung..hehe...dalam bagasi yg sama besar dengan aku ni..semuanya pakaian..tapi last-last xmuat kesemuanya..so yg selebihnya terpaksa letak dalam beg lain...yg bagasi ni...aku tinggalkan dekat stor sutera indah.....




hari kedua...beres...letak kat tepi bilik aku....bagasi pink tu yang nak bawak ke nilam dan kampung.



****

BILIK AKU BERADA DI ARAS/TINGKAT EMPAT

bayangkanlah sendiri...

****




da beres semua...aku tengok jam..pukul 5 pagi lebih..aku jenguk ke luar bilik..sunyi...sepi...
...baring atas katil..kelip..kelip...nak tidur....tapi  fikir punya fikir...baik lah aku angkut yang mana aku mampu dulu...orang pun tgh tidur...xde lah menggangu konsentrasi aku.....

first skali...kotak PRODIER tu..kotak maut...aku rasa dia dengan aku..lagi berat dia..masyaallah...nak patah tulang belakang aku nih...dah la aku yg da x cukup kalsium....

mula-mula..tarik nafas panjang-panjang...ambik kotak tu dari bawah katil..masyaallah...nak bukak pintu mcm mana...usaha jugak... (roomate tgh tidur)
dah keluar bilik...ya Allah..nak tutup macam mana nie...lutut dah terketar-ketar.....slow down saly...angkat kpla lutut...tahan kotak..tarik tombol pintu..tutup pelan2...

aku cuma mampu letak kotak tu sebelah tangga...xmampu nak turun..sbb..memang sumpah.berat yg teramat....!!!


aku patah balik..baru nak masuk bilik....tertengok bagasi biru gelap nih...pikir....pikir...baik aku letak kat tangga skali ngan kotak tadi...nanti senang sikit kjap lagi lori datang..xde lah terkejar2 aku dari tingkat empat tu...smooth je sbb ada tayar...sandarkan kat dinding..sebelah kotak maut..

 *****

lepas tu..aku masuk bilik..tengok beg merah berzip..petak-petak....herm..aku rasa,,yang ni pun aku mampu angkat sorang-sorang...angkat terjongket2 kaki...sandarkan kat dinding....

kotak maut...bagasi biru tua.....beg berzip petak-petak....

 

masuk bilik..aku fkir lagi....alangkah bagusnya kalau aku angkut kesemua turun tangga...at least kat tingkat tiga pun jadilah...

bermulalah misi yg sangat mencabar...

of course aku mulakan dengan kotak maut dulu...tips dia..sekali angkat jangan lepaskan..sekali turun tangga..teruskan..jangan berhenti...ya Allah..lengan aku adalah sikit tercalar tu..biasalah kan....

aku hanya mampu sampai ke tingkat 2...aku letakkan tepi tangga..fuh..masyaallah..nak straight kan tulang belakang aku ni...teramat lah seksa....

lepastu....aku try pulak dengan ber berzip warna merah ni...okay...yg ni xde masalah sbb dia besar aku boleh guna kaki aku tuk back up sepanjang aku turun tangga....then aku letakkan jugak kat tangga tingkat dua..sebelah kotak maut...

dah lah tu...cukupla..untuk hari ni..



******

fikir lagi dan lagi...

''saly,alang-alang dah buat biarkan sampai sudah..alang-alang dah penat biarkan penat betul2...alang-alang terluka biarkan terluka...jangan menyusahkan org lain...jangan terlalu bergantung dgn pertolongan dari org lain....''

okay.baiklah..aku pegang...gosok2..bagasi biru tua yg sama besar dengan aku nie...kau lah yg menyusahkan aku masa mula2 masuk usim dulu...orang lain bagasi kecik pun...abang @ ayah diorang yg angkut sampai aras 4...

tapi aku...berdua...dengan kak maisarah aku..xde wakil lelaki pun yg hantar aku kat usim..dulu...nak patah tangan maklumlah naik tangga lagi rumit...dengan beg sebesar tu....

aku keliru..fikir...macam mana cara aku nak gunakan untuk menuruni tangga ke tingkat 2 tu..

adalah dalam 5 minit aku try macam2 cara...

last sekali..aku gunakan cara nie...jatuhkan dia....macam nie...




teramat mencabar....keringat aku...fuh...gedung gedeng gedung gedeng....bising betul aku buat keje..kesian budak2 lain nak tidur...

aku xstop di aras dua..aku teruskan hingga aras satu....



ALHAMDULILLAH..berjaya.!!

lepastu..aku jadik semakin bersemangat...

aku rush naik tangga...sampai tikat dua..aku angkut beg merah petak2 tu....turun sampai aras satu..
yes!!! yes!! saly...!! kau berjaya melakukannya tanpa bantuan org lain..

cuma kau dan DIA...!!!




tibalah saat yg paling mendebarkan..

KOTAK MAUT....!!!!

aku takut sangat...takut jatuh berguling kat tangga...demi Allah..memang kotak tu sangat sangat sangat berat!!!!!!!!

isinya..

ILMU....

buku-buku...kitab feqah....kitab dakwah...

Alhamdulillah..sambil sebut nama DIA berulang-ulang kali...aku berjaya turun tangga..tanpa mampu untuk melihat anak2 tangga yg aku pijak..

aku bertawakal....

sampai jugak di tingkat SATU..hampir2 terjatuh...sbb aku kan FENDEK..
aku kene letak atas n..bukan apa..sbb senang nanti aku nak letak lam lori...kalau aku letak kotak ni kat lantai....agak sukar aku nak angkut,,




alhamdulillah..berjaya misi kali ini...

 


yang kotak ni dan bagasi pink nie..aku sengaja tinggalkan kat sini..sebab takut ada benda yg aku nak masukkan lagi...

locker dah kosong...
yang beg galas pink dan paper bag hijau nie...insyaallah..aku boleh angkut sekali round je...



ALHAMDULILLAH..terima kasih ALLAH..sebab kau kurniakan aku kudarat yg cukup kuat bagi tubuh yg kecil ini...

senyum...roomate dah bangun solat subuh....aku Allah bagi kelonggaran..hehe..




*aci x kalau nak berehat kejap?assalamualaikum semua..selamat pagi..

7:00 AM





































No comments: