Pages

Saturday, 26 May 2012

benArkAh kiTA berSAHabaT hingGa AKHirAT???

semalam..
2 jam aku pusing kanan..pusing kiri....mata tetap tak mahu lelap..bagaimana mahu lena bila fikiran melayang...?dari mula kenal hingga sekarang...dia mungkin tak thu atau buat2 tak tahu......dia telah banyak kali melukakan hati aku...menitiskan air mataku...aku sayang dia..tapi die tak sayang aku..knpe..?begitu ramai orang menyayangiku..sedangkan dia langsung tak mempedulikan aku...dia tetap dengan sikapnya yang tak pernah ber emosi..aku ini siapa baginya..?aku tak faham betul dengan keadaan kami berdua..bersahabat seperti tidak bersahabat...mohon tuhan tunjuk kan jalan...
ah ra...
aku betul-ii hairan dengan dia.....kalau ya pun tak de crdit....tak boleh kah pinjam phone umi dia..?abah dia..?adik2 dye? sussah ke nak inform katku....die tak jadi nak keluar sesama hari tu....patutnya gitaw lah sepatah..sebab kami dah janji yg aku nak bagi kain2 family aku kat tukang jahit kat umah dye....tapi dye langsung tak bagitahu apa-apa pun....
dalam hati aku ni...hanya tuhan yang tahu...
ah ra...
aku da lama kecik hati ngan dia..tapi..mungkin mu tak faham..apa sebenarnya yang aku tengah bebelkan...mungkin mu xfaham....ap yang membuatkan aku jadi sensitif macam ni....lagipun duka sepanjang aku di saniah seorang diri..ditinggal kamu semua.....hanya ah niey n aenul yang tahu...nanti aku ada msa aku ceritakan pada mu semua yg pernah berlaku pada aku dulu...
ah ra..
aku mula rasakan...betul lah kata abangku...hanya aku yang lebih-ii sayang dan rindu padanya..sedangkan dia langsung tidak mengingati aku..mira....mu percaya tak kalu aku cakap...dalam seminggu 3 kali aku akan mimpikan die..kalau dulu masa kami berpisah...setiap hari aku mimpikan dye....hari tu..
aku pernah mimpikan dia...kami berpimpinan tangan melintas jalan....tapi ap yg menghairankan aku..masa dalam mimpi tu aku dapat rasa tapak tagn die..seolah2 itu bukan mimpi.....mu tahu ah ra......bila aku ceritakan padanya perihal mimpiku itu...dye langsung tergelak dan berkata mungkin semasa aku sedang tidur..aku terpegang tgn anak saudaraku...!!! ya allah..sungguh dye tak pernah memahami gejolak hatiku...!


ah ra.. 
kenapalah aku seringkali merasa kecil hati dengan sikapnya...?
atau aku yang mengada-ngada..?
aku fikir....dye sakit....atau ada apa2 yg buruk brlaku..hgga dye lgsng xmsg aku...
tapi hati aku skali lg sakit...bila lihat die dgn selamba online......

ah ra..
kenapa...
aku sayang dia...
tapi..
die tak sayang aku..



 
 


selamat hari lahir sally!! 23 mei


23 mei 2012..
semalam....tepat pukul 12.00 a.m...maka genaplah umurku 19 tahun..aduhai bila direnung-renungkan...sepatutnya sejajar dengan penambahan angka pada umurku sikap dan perangai ku haruslah makin matang dan bijak dalam mengawal emosi...
namun...hari ini....rutin harianku masih sama.tiada yang berubah..'apalah yang nak jadi dengan kau ni saly...? tak mahu kah kau menyenangkan hati mok n abah..?'
aku malas mahu bertegang urat dengan diri ku sendiri...
ANYWAY...hari ni..saya rasa cam nak update pasal birthday wishes dari member-II saya semalam..
'selamat ari jadi..haha..bia la awal pun!'
thanks: kak ah

'selamat hari lahir...'
thanks:idie 11:12

'selamat hari lahir,moga hidup awak di berkati Allah...dunia dan akhirat...'
thanks:fai 11:20pm

'happy birthday...nah,amek teddybear niy sebagai adiah birthday..jaga elok-II..hilang ganti.hehe..'
thanks:hami 11:25pm

'hehe..maaf ganggu memalam ni..nak ucapkan selamat ulang tahun ke 19.,semoga dirimu terus berada dalam keredhaan Allah...maaf jugak kalu ada buat sakit ati..semoga mu lembut hati untuk memaafkanku..maaflah kalu saloh..rasenye btol dh 23.5 adalah birthday mu....sorry ganggu..selamat malam'
thanks:hilmi 11:35pm

'selamat hari lahir,semoga ly hidup dalam kebahagian bersama keluarga'
thanks:fiq 11:59pm

'salam..epy bday bdax bucux..sweet 19..hope sihat sopmo disamping ehem-II n family tersayang..hehe..n our friendship kekal tuk selama-lamenyer..cayang aw0p ketat2..'
thanks:mize 12:04am

'happy bday awak..moge panjang umor n dimurahkan rezeki..(maaf lmbat ucap)  :-) '
thanks:hazree 2:16am

'happy bufday...may ALLAH blessingmu alwayz...'
thanks:nasuha 6:46am

'SELAMAT HARI JADI KE 19 TAHUN..SEMOGA DIRAHMATI OLEH ALLAH SWT..HARAP BERJAYA DALAM HIDUP DUNIA DAN AKHIRAT.AMIN'
thanks:zaki 6:58 am

'alamak2..alamak..terlambat...memberi ucapan..hehe..selamat hari lahir...sem0ga panjang umur..dan menjadi insan lebih baik dari semlam...dan seterusnya..hihi'
thanks 2x :idie  10:12 am

'heppy bufday tau..smoga panjang umur n d murahkan rezeki selalu..:) ju dk ase i ni dah,nak wish awal2 takut clap..hehe'
thanks:jue 1:40 pm

BUat KaWAn-ii YAng WiSH kAT fESbuT tu.(sampai penuh satu wall eden
>.< )..MEKacIH eAK....?
CayANg kAmOo SEMua TAW..
(aiseyman...ta sabar nyeee nak enjoy ngan mize..muye..n..mira hari jumaat ni...!!!)

tahun ini adalah yang terbaik!!!!
terima kasih c0z kamu smua masih mengingatiku...even..kita jarang contact...
^___^ keep smile ya!

12:28 AM
23 MEI 2012
HARI RABU


Friday, 18 May 2012

pENaNGan CinTA PerTAmA





Betapa penangan cinta pertama itu maha dahsyat,
Bagaimana gadis senakalku bisa menjadi selemah itu..
Setenang- tenang dia,aku tetap gugup dihadapannya..
Aku harus bagaimana demi menenangkan hati ini?


Aduh,lagaknya sering menggundah-gulanakn jiwaku..
Bagaimana mungkin aku bisa bertahan dengan sikapnya,
Lucunya fenomena si nakal berkasih dengan si pendiam..
Namun harus ditakrifkan nakalnya benar ‘berisi’..


Adalah satu kebenaran  bahawa aku gadis dikenali ramai,
Mengapa tidak,lawakku tidak pernah sunyi kedengaran..
Parasku tidak secantik bidadari namun menyenangkan,
Kemesraanku sememangnya terpateri sejak azali..


Tapi sayang,ramai yang iri lalu menyulitkan cinta ku..
Mengapa begitu ramai temannya tidak merestui kami?
Bingung bertambah bingung sentiasa ada yang mengganggu..
Kiranya mampu,mahu sahaja aku hapuskan mereka!


Sememangnya hari tidak akan sentiasa cerah bersinar,
Apakah kerana temannya menginginkanku lalu dia rela?
Tiadaku sangka dia amsih menaruh hati pada si dia..
Terkejut bukan kepalang saat mengetahui kecurangannya,


Wahai kekasih,mengapa tidak  kau khabarkan perihal hatimu..?
Disaat aku menanti dirimu melunas janji setia,
Aku rebah kecewa mendengar luahan hatimu tentang si dia..
Kau tidak perlukan dunia,andai kau bisa memilikinya..


Apakah semudah itu kau lupakan semua kenangan?
Bukan salahku andai ramai yang ingin berteman..
Batasnya tetap ada walau semesra mana kami..
Demi tuhan,aku mendakap erat hati ini!!


Kekasihku.. (atau lebih sesuai bekas kekasihku)
Mengapa sewenang itu kau campak hatiku..?
Namun,jauh disudut hatiku aku tetap bersyukur..
Mengapa?
Kerana si dia langsung tidak menginginkan kau!!
Nah!rasakan bila diri tidak dihargai,


Kini aku gembira dikelilingi teman-teman yang baik,
Aku akur..
Walau kisah hati kita..cuba ku buang..
Ia tetap hadir tanpa aku pinta..


Benarlah…


Cinta pertama adalah cinta remaja..
Lalu aku bangkit kerananya..

p/s :untuk dia yang berkali-kali menitiskan air mataku…dan berkali-kali menyakitiku..
terima kasih telah mengajarkan ku erti kesabaran dan semoga kau tidak kan pernah merasakan sakit seperti mana yang aku rasakan.

hApPy BEcOMiNg bOrNDaY saLy

semalam...kan..kan..kiter wat birthday party..
hehe..
padahal...birthday kit 23 may..hehe..mggu depan..tapi..awalkan skit..sebab kakak n abang kite ade kje mase tu...
makan kek....kfc....
alah..macam biase owg sambut bornday tuu..
pastu snap2..bebanyak..then upload lam fb..ngee.... 

tiket PERCUMA untuk SEMUA

TIKET PERJALANAN PERCUMA


    PENGENALAN: 


NAMA SEBENAR : Hamba Alllah
GELARAN : Insan
BERASAL : Tanah
ALAMAT : Planet bumi
maklumat perjalanan
TEMPAT BERLEPAS : Kehidupan Dunia
DESTINASI TUJUAN : Alam Akhirat
TEMPOH PERJALANAN : Cuma seketika dan beberapa meter dalam perut bumi
MASA BERLEPAS : Ketika malaikat menjemput
MASA HADIR (CHECK IN) : Tetap,pasti dan tidak berubah


Syarat perjalanan:


Ditujukan kepada semua penumpang,diminta ambil perhatian kerana mereka yang memulakan perjalanan mereka dengan meninggalkan kehidupan di dunia menuju ke akhirat akan melalui pelbagai peristiwa.sila perhatikan ketua dan pilot atau jeruterbang anda semua, beliau adalah malaikat maut.bagi penumpang yang belum jelas,sila dapatkan maklumat lanjut pada papan kenyataan dalam al-qur'an dan al-hadith rasululullah serta mengikut setiap peraturan dengan berhati-hati.sebarang masalah hendaklah dirujuk kepada para cendekiawan atau ulama'.....
muatan yang dibenarkan
5 meter kain kapan putih
kapas putih secukupnya


muatan-muatan lain yang dipertimbangkan :
1)amal soleh
2)sedekah jariah
3)doa anak-anak soleh
4)ilmu yang bermanfaat


perhatian


Lain-lain muatan yang ditegah adalah tanggungjawab para penumpang.Barangsiapa yang tidak mematuhi akan didenda.


saat atau waktu berlepas


Bila-bila masa dari sekarang.Kepada semua penumpang yang sudah mempunyai tiket atau passport...sila bersiap sedia,jika tidak mahu sebarang kesulitan berlaku.


ulangan


Tempahan perjalanan adalah suatu yang tetap dan pasti maka tidak perlu di ingatkan lagi.Tetapi atas dasar mengingatkan para bakal penumpang,lalu kami menulis kepada anda semua.Hendaklah kamu mengambil perhatian yang sewajarnya berkenaan perjalanan ini.Terima kasih kepada semua kerana memberi peluang kepada kami menabur khidmat kepada anda semua.Semoga anda gembira dengan perjalanan ini.Sesuai dengan firman ALLAH,surah Kahfi yang bermaksud:

"BARANGSIAPA YANG MENGHARAPKAN PERJUMPAAN YANG BAIK DENGAN TUHANNYA,MAKA HENDAKLAH IA MENGERJAKAN AMALAN YANG BAIK DAN JANGAN PULA MENYEKUTUKAN ALLAH DENGAN SESUATU PUN"







hai?assalamualaikum semua readers n bloggers...post kali  ni bercorak islamik sikit..HERM...semenjak dua menjak ni guruh asyik berdentum dan kilat saling sabung-menyabung..kadang- kadang gerun sampai peluk 'bebey aisya' kuat-II..tiap kali itu berlaku saya pasti cepat-cepat kira...hari ni hari ape ek..?alhamdulillah hari isnin...tahu kenapa.?sebab takutkan hari kiamat..bukankah hari kiamat itu hari jumaat..penghulu segala hari..?
kali ni saya nak kongsi satu kisah yang saya pernah dengar masa zaman sekola dulu..tajuknya....

- NIAT SEBENAR SYAITAN-

Pada zaman sahabat,ada seorang lelaki buta yang amat rajin bersolat dimasjid.Bagi memudahkannya berulang alik,dia mengikat seutas tali menghubungkan rumahnya dengan masjid berkenaan.Berpandukan tali itulah dia berjalan setiap hari untuk berjemaah .Jarak antara rumah lelaki buta dengan masjid tidaklah berapa jauh,namun masalahnya ialah di pertengahan jalan terdapat sebuah lubang besar yang dipenuhi air.
Suatu hari,lelaki buta itu terjatuh kedalam lubang tersebut.bajunya habis basah,kesian kan..?dia terpaksa berpatah balik untuk menukarkan pkaian kepada yang kering.Dia kemudian menyusur tali itu semula menuju ke masjid.

Malangnya ketiak melintasi lubang itu buat kali kedua,lelaki buta terjatuh lagi.Bersusah payah dia pulang kerumah dan menukar pakaian.Seterusnya berjalan menuju ke masjid buat kali ketiga.
Sudah nasibnya,ketika melintasi lubang besar,dia tergelincir lagi.Lelaki buta terhuyung hayang...Tapi anehnya,belum sempat tubuhnya terhumban kedalam lubang,seseorang menghulurkan tangan.Orang itu menahan tbuhnya daripada jatuh dan kemudian memimpin tangan lelaki buta itu menuju kemasjid.
Berulang kali lelaki buta itu mengucapkan terima kasih sambil bertanya..'Bolehkah tuan bagitahu saya,siapakah tuan sebenarnya?'soal lelaki buta ketika sampai diperkarangan masjid.

'Aku adalah SYAITAN!'jawab orang yang tidak dikenali tadi, 'SYAITAN?'lelaki buta terkejut..'Lalu kenapa engkau membantu ku sedangkan aku hendak kemasjid untuk bersolat kepada Allah yang Maha Esa??'
Jawab syaitan,'aku menolongmu kerana aku takut dosa-dosa orang islam yang lain akan terampun.Ini kerana semasa engkau terjatuh kali pertama dosamu ALLAH swt ampunkan..semasa engkau jatuh kali kedua,seluruh dosa keluargamu pula terampun..dan..jika aku biarkan engkau terjatuh buat kali ketiga maka seluruh dosa umat islam akan terampun...sebab itulah AKU MEMBANTUMU!!'

t.a.m.a.t..
.
masya Allah....lihatlah betapa syaitan itu sanggup melakukan apa sahaja demi membawa umat islam menemaninya di neraka kelak..nauzubillahi min zalik!!

Wednesday, 16 May 2012

syenyowm panjang ^______^


Kadang-kadang…sebelumtidur..ada yang mendodoikan..malah sedasarwasa ini pun..jika ada masa terluang,masih ada yang mengulit lenaku..
Sebelum mata terlena..
Di buaianmalam gelita..
Tafakurku di pembaringan..
Mengenangkan nasib diri…
Yang kerdil,lemah,danbersalutdosa…
Mampukahku mengharungi titian sirathnanti…
Membawa dosa yang menggunung tinggi..
Terkapaiku mencari limpahan hidayah-mu..
Agar terlerai kesangsian hati ini,
Sekadar  airmata tak mampu membasuhi dosa ini…

Thanks hamihakimi….tahun  ni,hami spm kan..ly doakan hami dapat wat yang terbaik…alaah..hami kan bijak…ngee…

aduhai..bertuahnya saly!


Alhamdulillah…

:bertuahnya  aku:
Ada family yang besar macam ni…

:bertuahnya aku:
Ada abah yang sangat penyayang..

:bertuahnya aku:
Ada mak yang sangat baik hati..

:bertuahnya aku:
Ada abang-abang yang gagah seramai 5 orang..

:bertuahnya aku:
Ada kakak-kakak yang cantik seramai 6 orang..

:bertuahnya aku:
Ada seorang adik lelaki yang handsome..

:bertuahnya aku:
Ada anak-anak saudara yang comel seramai 7 orang..

:bertuahnya aku:
Ada kediaman yang sangat indah dan selesa..

Alangkah  bertuahnya aku..apa lagi yang belum puas hati…?semuanya ada di depan mata..
Sudah lah wahai sally..bersyukurlah apa yang ada…
Hargailah apa yang diberi Allah sekarang…berkemungkinan semuanya hilang di kemudian hari..

Saturday, 12 May 2012

::sUaTu KetIKa DUlu::

Suatu ketika dulu..
Aku disangka bongsu..
kuasa tuhan..
3 tahun kemudian..
Aku dikurniakan seorang adik lelaki.
Alangkah mencuit perasaan..


Suatu ketika dulu..
Aku begitu lasak sekali..

Siapa sangka..
Semasa hujan mula membasahi bumi..
Aku dengan lagak berani mati..
Meniti di atas beranda tingkat 1 di bahagian atas rumahku..


Beranda di tingkat satu itu…
Sememangnya tinggi..
Siapa diantara kalian..
Tahu apa niatku..?


 
Herm…Rupanya.
Disaat itu terlintas di benak kecilku..
“Hujan mahu turun..
Seluar kakakku belum diangkat..
Ahh..biarlah aku sahaja membantunya”

 
Aduhai,
Begitu bersemangat sekaliaku..
Memanjat beranda..
semata-mata mahu mengangkat seluar kakakku itu..

‘ADUH!!’
Peritnya paha kananku!
Bagai disepit ketam saja..!
Angkara siapakah itu??


Amboooiii!!
Becok pula mulut abangku..
Mengadu kepada kakak
perihalku memanjat beranda..

 
Gara-gara aduan abangku..
Aku dihadiahkan cubitan istimewa..
Oleh kakakku yang sememangnya garang itu..
Mujurlah aku tidak melompat keluar beranda..


 
Begitulah suatu ketika dulu..
Aku sememangnya gemar beraksi..
Terutamanya..
Sedang orang lain tidak mempedulikanku..


Suatu ketika dulu..
Aku pernah memanjat almari..
Hanya kerana ingin mencapai..
Penutup teko hiasan ibuku..


 
Disebabkan badanku ketika kanak-kanak agak berisi,
Almari tersebut jatuh menimpa badanku..
Terkejut bukan kepalang keluargaku
yang sedang bermesyuarat mingguan..

 
Suatu ketika dulu..
Aku pernah terjatuh kedalam gaung api..
Kerana berebutkan tempat duduk dengankakakku,


Sedang kami bertolak-tolakan..
Tiba-tiba badan kecilku melayang
Kedalam gaung tempat ayah membakar sampah..

 
Aduh…
Peritnya belakangku dijilatapi..
Setiap kali aku menukar baju,
Kulitku akan tertanggal
Dan melekat pada baju..

 
Suatu ketika dulu..
Sedang aku mengasah lidi
untuk dibuat penunjuk muqaddam..
tanpaaku sedari..
aku dengan selamba..
menggigit serpihan kaca itu..
hahaha..
seolah-olah memakan cikedis pula.

 
Lalu..
seorang temanku meniru perbuatanku,
Eh..eh..
Mahu meniru seorang professional,
Mana mungkin menjadi..!
Tiba-tiba seorang abang datang..
Dan bertanyakan perihal bibirnya..
Kenapa pula..?
Rupanya hujung bibir temanku itu berdarah!


Kerana terkejut dan takut dipersalahkan..
Aku berlari sekuat hati,
Mengambil muqaddam dan rehal..
lalu berlari kerumahku..
hari itu aku ponteng mengaji!


Semua kisah dulu…
Masih segar diingatanku..
Dan bila dikenang kembali..
Aku pasti tergelak seorang diri..


Malah..
sering pula aku ditertawakan..
Oleh abang-abang dan kakak-kakakku..
Disebabkan kisah silamku yang penuh kenakalan itu..

 
Terima kasih Tuhan!!
Engkau masih memanjangkan umurku..
Sedang pelbagai lagak bahaya telah aku lakukan..
Syukur Alhamdulillah..