Pages

Saturday 17 August 2013

Terbebankah Anda Dengan Nilai Mas Kahwin Dimasa Kini???

Assalamualikum...aduh...lama betul ya tak update blog...yelah..last post masa bulan ramadhan hari tu kan...lepas raya langsung xsentuh blog...xmake up kan blog..xpakai kan pakaian yg cantik2..eh eh? macam tu pun boleh?hahahah..
okay..macam ni..hari tu saya ada terbaca front page surat khabar KOSMO..guess what the issue talk about?

"Ramai Lelaki Membujang Lantaran Wang Hantaran Yang Mahal"

err...yeke nie?ye jugak kan...sebab sekarang ni kita tengok trend nilai hantaran bergantung kepada kelulusan pendidikan si perempuan..kalau diploma lain..ijazah lain..master lain..phd apatah lagi....
 opss..jangan tanya saya..sebab saya masih kanak-kanak..hahaha..xreti lagi pasal benda nie....degree tah kemana...
 jadi,untuk isu ini..nah silakan baca cerita kat bawah ni ek.....?
*******

LELAKI: saya nak bagi RM6000 untuk
mas kawen awak

PEREMPUAN: RM6000? semurah itukah
saya???

LELAKI: errrmmm...ok..RM10 ribu

PEREMPUAN: kalau RM10 ribu....rantai
leher saya pom rm10 ribu...kiranya
saya ini hanya seperti rantai leher??
yang akan awak hancurkan bentuknya
dan buat lain apabila puas dengan
bentuk yg lama??

LELAKI: ok..!!....RM20 ribu

PEREMPUAN: kereta VIVA saya
berharga 40 ribu....bermakna saya
lebih murah dari kereta VIVA disisi
awak

LELAKI: ok...RM50 ribu

PEREMPUAN: adakah itu harga saya???
bangunan KLCC tupun berharga jutaan
ringgit...

LELAKI: ok...baiklah....awak letaklah
sendiri berapa harga awak...saya akan
bayar!

PEREMPUAN: ......diri saya TERLALU
mahal.....sehingga awak x dapat nak
BELI....cukuplah awak bagi RM100
ringgit sahaja....bukan kerana harga
saya....tapi kerana perintah Agama yg
mewajibkan mas kawen...
 *****
sekian sahaja entry kali nie..ambil yang jernih..buang yang keruh....selamat hari raya..maaf zahir dan batin...

No comments: