Pages

Sunday 28 August 2016


This post is dedicated to gadis-gadis remaja out there.

Jujur aku cakap, sebelum ni..masa aku umur 18,19,20,21 memang aku sangat anti-social dalam erti kata yg sebenar, aku ni tak reti bergaul dengan orang-orang tua terutama yang pernah kenal aku masa aku kecik-kecik dulu.

why?
sebab aku benci ayat diorang bila jumpa aku,

"eh yang ni anak yang ke berapa?"
.
" amboi dh besar dh masa kecik dulu *sebut kisah2 zmn aku brhingus dulu"
.
"aik yang ni yang mana pulak?"
.
" eh lain lah yang ni tak macam adik beradik yang lain" (*sambil tengok aku atas bawah)

Yelah, mungkin dalam 13 org adik beradik ni aku yang paling buruk dan x warak n zuhud kot. huhuhuhuhuhuhuhu

part paling best bila aku habis skolah aku tolong mak aku meniaga nasik kt depan rumah, tiap kali makcik2 dtg beli nasik masyaAllah btapa fed up nya aku layan mulut diorang...

"yg ni ank yg mana"
"kenapa yg ni lain"

Frankly speaking, AKU BENCI SANGAT SANGAT SANGAT SITUASI TU.

Lama kelamaan aku msuk Universiti apa semua, ingat things will get better..mksudnya aku dari segi pencapaian khidupan tu sama la dgn kakak2 n abang2 aku...but things getting worst, org2 tua still lg duk buat2 tanya soalan yg annoying tu..dalam kepala aku
"mak cik kalau ye pun tak de modal nak bercakap cuba la tanya benda lain, tanya la aku study kt mana ke study apa ke.."

tp nk wat cmne org tua kan..kite senyum jela...

But then, i just realized that it is not my fault that i am not like the others...Think i'm fcvking ugly compared to the others? Just. go. die.

I'M IGNORING ALL THOSE NOISY BECOK MAKCIK.

Jadi, tiap kali org dtg kat rumah...aku duduk kt dapur je, buat air lps tu panggil abah suruh abah wat keluar air kt tetamu....lama kelamaan aku tak keluar bersalam dengan org2 yg dtg kat rumah..aku nyorokk je..meniaga pun lps kakak ipar aku amik alih dah ada pembantu aku x meniaga lg...cuma kalau aku keluar jemur kain even dah mnyorok akan dgr jgk la "tu anak ke,lain ye".

Sampai la satu ketika aku tak perasan yg dtg rumah aku ni mak saudara aku..maklumlah aku anak k 12 jd smua ibu dan bapa saudara aku dh tua, dan ada yg xtahu pun kwujudan aku ni hahaha..hari tu aku buat air mcm biasa dan bg kt abah...lps dh balik tetamu, mak aku dtg kt aku marah2..

"Apa perangai ni saly, mama marinah dtg lgsung x keluar tnjuk muka hah"

masa tu tgh lipat kain kt dpn tv, ya Allah cuak giler spnjg umur 20an mmg mak jrg sgt marah aku...

"kalau mcm ni. nanti saly nak kahwin besok, mcm mana nak mntak tolong org2 kg, sedara mara? nanti kenduri kahwin nnti tak ada org kg dtg bantu ringankan majlis."

At that moment, aku rasa....DUSHHH.

i'm crying my heart out.

Aku rasa mcm bodoh je apa aku buat...biar la apa org nak kata..it's just a words..bukan makcik2 tu baling gigi palsu diorang ats muka aku pun
.hati aku sepatutnya sado..bkn duk wat perangai x cantik mcm tu..aku ni anak dara spatutnya cuba brgaul ngn org2 tua...

Bila aku praktikal dekat Mahkamah dan handle makcik2 dkt kaunter...baru aku sedar mereka ni okay je..(err atau mungkin sbb diorang xknl aku kot. hahaha.jht nau shaiton ni still nk hasut aku)

masa kat tmpt kerja tu, ramai makcik yg mengadu nk bercerai..yg nangis dpn aku..yg pgg tgn aku...yg tnjuk lebam2 kt bdn...aku layankan smuanya..pekerja mmg dh x trlayan tp sbb aku fkir 4 bulan je pgalaman ni so aku hadap smua keluh kesah makcik pakcik yg ada mslh rmh tgga, yg nak uruskan harta pusaka...aku rasa seronok pulak...

Lepas tu, aku cuba applied di rumah...masa tetamu dtg, aku intai dlu celah lgsir kalau prempuan je..lps buat air aku trus bwk dulang air smpai k ruang tamu..tp kalau tetamu lelaki aku pggil abah la...pastu aku salam n brbual skit bila dia tnye "ank yg k brapa, knpe lain dri yg lain" mak aku trus jwb "memang lah lain tak kan nak sama ngn yg lain kalau cmtu namanya kembar"
aku senyum je..hehehe

Sekarang aku dah boleh handle smua ni...sbb aku pun nnti nak kahwin kan hohohoho (*org pn xhendak saly oiii) aku kena layan makcik2 ni elok2 yela nnti majlis kenduri aku..sape nk tlong kakak2 n abang2 xpe ada adik leh bntu..aku ni nanti kawin xtau la kan sape nk tlong..org lain ada life dan komitmen msing2..nampaknya aku kena tlong diri sendiri la kot dan of course makcik2 kt kg kena dtg tlong jgk hahhaha

Apa-apa pun..buat gadis2 remanja kt luar sana...cuba la berubah perlahan2..kita mmg rasa mympah nk lyn tetamu mak atau abah kita kan haha mklumla org tua...tp kita kena igt nnti masa kawin atau masa meninggal dunia nnti golongan veteran ni la yg tlong kita....org muda ni kbyakannya selfie dan melango je keje hehe...jgn maraaa naa..

Wahai mak cik-mak cik dan juga gadis-gadis di luar sana, betul...Kadang- kadang, tanpa kita sedari. Kita telah menyakiti hati orang lain. Mungkin dari segi kelakuan kita, dari cara kita berkomunikasi, dari cara kita melayani mereka. Kita fikir, ahhhhhh...dia ni ni sensitif sangat...ahhhh...dia mlut laser nya..ahh biarkan ah die...asalkan aku bahagia. Namun kita tidak tahu, mungkin disebalik kebahagiaan kita, kesenangan kita, datangnya dari doa orang tersebut. Kesihatan yang kita perolehi, didoakan oleh orang tersebut. Yang kita anggap dia sebagai penyebok, mungkin yang kita benci. Ingatlah, Allah menjadikan setiap manusia mempunyai hati dan perasaan, jangan nanti Allah menarik nikmat- nikmat yang kita ada. Sebabnya kita tidak menjaga hubungan sesama manusia.

Last but no least,
jom kita sama2 melakukan perubahan ke arah yang lebih baik.

Be kind to the others and let Allah do the rest.

حبل من الله، و حبل من الناس

Kalau nak jadi ahli syurga...
Sentiasalah jaga hubungan kita dengan Allah dan hubungan kita sesama manusia...

#TidakSempurnaSedangBerubahKeArahLebihBaik
#BacaDanKomenYgBaikBaikSahaj
#ShareKalauBermanfaat

No comments: