Pages

Friday 20 July 2012

BELIAU SUDAH HILANG ENTAH KEMANA



ALAN
Bagi aku..dia adalah salah seorang sahabat aku…aku kenal  dia…tahun lepas..kakak angkat aku yg memperkenalkan aku kepada dia…lagi pula..bapa saudaranya merangkap sahabat baiknya (mereka sebaya) adalah salah seorang friendlist dalam facebook aku…
Alan menghantar mesej kepadaku..mulanya aku tidak layan..namun selepas dia memberitahu bahawa kakak angkatku mahu kami berdua kenal…aku mula melembutkan hati,sekadar berkawan apa salahnya..
Semuanya okay sepanjang perkenalan kami..apa yang aku perhatikan..dia begitu gemar menelefonku terutamanya ketika aku tidur..katanya..suara aku bila tersedar dari tidur ‘BEST’..aku geram sekali dengan telatahnya yang agak kebudak-budakan itu..
Kadang-kadang aku was-was…dengan siapakah aku berkawan…bukan apa..setiap kali dia mms gambarnya padaku….pasti berlainan rupa..
Aku tertanya-tanya aku kah yang rabun ataupun dia yang mahu mempermainkan aku….3 kali dia mms kepada aku..lalu 3 kali itu lah..bagi aku..gambarnya adalah sangat berbeza sekali..
Berkaitan status pengajian nya..bila aku bertanya..dia berkata dia sebenarnya belajar di UUM..tapi terpaksa berhenti kerana sakit..lalu dia tinggal di rumah bapa saudaranya diterengganu….dia pernah memberitahu aku dia mahu menjadi petani moden yang bejaya kelak…aku tersenyum mendengarnya..
Dia juga menghantar gambar buah labu yg dia tanam..memang mantap betul..pastu ada juga..sayur-sayuran macam sawi…
Hari tu..dia senyap tanpa khabar berita.aku hairan…tapi dah menjadi tabiat aku….tidak menghantar mesej kpada nya kecuali bila dia menghantar mesej kepadaku..baru lah aku balas..
Beberapa hari kemudian…dia menghubungiku..katanya..dia berada di hospital…dia menjalani sedikit rawatan…bila aku bertanya,dia menyatakan bahawa kepalanya dibedah..
Aku seakan tidak percaya kerana situasi itu sperti dalam filem saje..
Aku menyuruh alan mms gambar kepalanya kerana aku mahu lihat bagaiman keadaannya..Mulanya dia tak mahu….selepas aku memujuknya..baru lah dia menghantar gambar kepalanya..
Aduhai kesian alan…jelas kelihatan kepalanya berjahit..aku menunjukkan gambar itu kpda abah dan mak….aku ceritakan tentang alan..abah dan mak bersimpati…
Slepas beberapa hari kemudian..alan keluar wad..kami berhubung macam biase…dia menelefonku 24 jam sehari..kalau aku tak angkat dia bising membebel-bebel..
Alan kadang-kadang manja seperti umurnya jauh lagi muda dari aku,
Tak banyak kenangan sepanjang aku bersahabt dengannya..yg aku tahu..dia suka bercakap denganku dan bercerita tentang sepupu-sepupunya yg kecil…dia sukakan kanak-kanak..(seperti aku juga)
Hari itu…
Aku terkejut bila dia meluahkan rasa hati nya terhadapku..Dia mengasihi diriku lebih dari seorang kawan…walaupun aku tidak terikat dengan mana-mana lelaki..namun,..aku tak boleh menafikan bahawa aku hanya menganggap nya sebgai kawan.
Dia berjanji bahawa dia akan berusaha memikat hati ku..dan akan menunggu hingga aku turut jatuh hati kpadanya..
Selepas beberapa ketika…msih aku ingat… dia gagal menghubungiku (kerana aku sedang bercakap dengan teman sekolahku) dia mula marah-marah dan merajuk tak tentu pasal..
Aku tertekan dengan sikapnya yg tersangat mengongkong aku…sedangkan aku dan dia tiada apa-apa..
Lama-kelamaan..dia mula menyepikan diri…
Bila hari lahirnya tiba aku memberi ucpan yg panjang lebar khas buatnya…tapi dia hanya memblas sepatah..’tme kasih’..aku benar-benar terkilan..apakah kerana aku hanya mahu bersahabt…dan juga….tidak menerima cintanya..dia berubah membenci aku..?
Aku ikhlas mahu berkawan dengannya..kerana aku sayang pada persahabatn kami..dan aku saaaaayang alan..tapi..mungkin dia sudah tak mahu menunggu hati aku yg keras macam batu ni….dia bosan..lalu mencari org lain..?mungkin..ya..dan..mungkin tidak…
Ape-ape pom..aku gembira pernah bersahabat dengan nya….
Alan.memang ly xmahu alan jadi kekasih ly..tapi itu tak bermakna ly xmahu kawan ngn alan..Cubalah alan faham….cinta tak boleh dipaksa….ly nak study dulu smpai berjaya…erm…Mcam mana alan nk faham..kita dah lama sangat  xberhubung ….sekarang….ly tak tahu.kak madi pown dah jadi dingin dgn ly..kenapa smpai macm ni alan..ly xtahu ape silap ly..sampai kak madi pun dah xsyg ly lg………………….
                                                                                  _post ni di tulis sekadar meluahkan rasa kasihku pada seseorang yg pernah menjadi sahabat ku..alan..

No comments: