Pages

Thursday 2 August 2012

PENANTIAN yg MENYEKSAKAN namun pada akhirnya AMAT MENYENANGKAN

Bissmillahirrahmanirrahim.....

"wahai tuhan kami!jangan lah engkau bebankan kami dengan bebanan yang berat sebagaimana yang telah engkau bebankan kepada org-II yang terdahulu daripada kami "
                   (surah al-baqarah)



selepas selesai menduduki ujian STAM pada tahun 2011.....selama 7 bulan saya berada di sini (dirumah bersama abah dan mok dan juga anak-II sedara)
dalam pada itu..pelbagai peristiwa dan kejadian yg berlaku kepada keluarga saya mahupun kepada diri saya sendiri....ianya meninggalkan kesan yg mendalam buat kami..


mungkin ramai yg melabelkan saya sebagai seorang penganggur yg sedang asyik goyang kaki dirumah..dan siapa saya untuk membantah dan menidakkan setiap patah bicara yg merobek-II hati saya)sebetulnya saya tidak mencanangkan semua perkara kpda anda....terima kasih buat mak...yg setia memberi tunjuk ajar buat saya...
  • pulut pagi
  • bihun goreng
  • sardin gulung
  • karipap 
  • jahit manik         
ya..saya tahu hasil nya tidak lah lumayan..namun sekurang-ii nya saya mencuba..

anda mungkin fikir anda sempurna...apakah anda lupa..tiap tanduk anda diperhati kan-nya..? (walau anda berlagak seperti tiada apa yg berlaku dan begitu beria mengelakkan diri tiap kali kami mahu melontarkan bicara).malah berkali-kali anda menyakiti hati kami..namun kami tetap mengasihi anda..

Hadith : Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturrahim” 

Seseorang yang sedang berada dalam suasana tegang (perselisihan faham) hendaklah membanyakkan sabar dan bersikap terbuka serta mengalah untuk meminta maaf atau memaafkan orang lain. Jangan bersikap sombong dan angkuh serta menganggap diri sentiasa benar atau betul kerana inilah punca terjadinya keretakan hubungan yang berterusan. Sesungguhnya dosa sesama insan hanya boleh dimaafkan oleh manusia itu sendiri dan bukanlah boleh diampunkan oleh Allah S.W.T.

sedasarwasa ini..saya mula mengerti siapa yg ikhlas menyayangi ikatan persaudaraan....
tanpa mak..tanpa abah...tiadalah saya..

betapa banyak ujian menimpa saya sepanjang 7 bulan ini..saya meratap..saya menangis...
malah saya langsung tak bisa untuk menuturkan kata dihadapan abah dan mok..kerana..tiap kali bibir mula memulakan bicara..saya mula sebak..mak juga begitu...lalu abah akn terus senyap..saya tahu abah sakit hati anaknya diperlakukan sebegitu.di saat saya di hentam oleh banyak pihak...saya diherdik...saya terus di sergah dgn suara yg sgt kuat.....tiada getar kasih juga sayang dalam nadanya...dia menegur...dgn cara yg amat melukakan..

umpama...seorang ayah yg tidak langsung memberi nasihat buat anak nya..namun terus melibas nya dgn tali pinggang..langsung tiada ruang pnjelasan..langsung tiada amran pertama kedua dan terakhir..

tidak mengapa andai kamu tidak mengaggap saya sebgai siapa-II dalam hidupmu.. (terkejut..?mmg...saya tahu itu..lama sudah..ada yg mmberithu sy)

aku menangis..semasa kebendaan telah memperkosa nilai-II luhur dan prinsip-II kehidupan... 

alhamdulillah..

selepas beberapa kejadian yg menyakitkan berlalu..saya mula terasa nikmat dan hikmat disebalik semua yg berlaku..hubungan saya dgn abah..dan MAK semakin erat..slma ini sy hanya berkongsi kisah suka duka bersama abah..namun slepas kejadian itu mak umpama seorang kaunselor dan penasihat yg amat baik hati dan sangat memahami...beliau memberikan sepenuh sokongan buat saya dikala saya di lukai..

mak mula memberikan sentuhan2 kasihnya..saya tersangat sebak.saat mak menggosok belakang saya sambil berkata..insyaallah saly jadi peguam syariah nnti..! ya allah..betapa lama nya saya mengimpikan sentuhan kasih seorang ibu!!! air mata masih setia mengalir...

saat itu..saya merasakan nikmat belaian seorang ibu...teringat kisah abg..yg mnyatakan rasa syahdu bila mak mnggosok kepalanya smbil mngigtkan agar mmotong rmbut..MASYAALLAH..rupanya bukan hanya saya yg merindui kecintaan seorang ibu!!

mmg dari dulu saly sering mengurut mak....kadang-II saly mahu saja memberontak bila tidur saly diganggu...m0k..saly sngt berdosa...tp apa yg psti..saly mnyesal dan hubungn kita sekarang sgt2 rapat..saly mula melakukan kerja2 rumah mahupun urusan kuih...dgn ikhlas hati..tidak lg kedengaran mak membebel...tidak lagi kedengaran mak marah2... kita mula berkongsi semua cerita.. ^__^

dan 14 julai 2012..tarikh rasmi..saya berjaya mendapat tawaran melanjutkan pelajaran di universiti sains islam malaysia(usim)dalam jurusan ijazah sarjana muda fiqh dan fatwa ..alhamdulillah..semua nya sgt saya yakin dan pasti berkat doa yg bertalu2 tanpa henti oleh mok dan abah....saya juga berdoa memohon bersungguh2..dan saya tahu selepas kejadian menyedihkan itu..abah makin kerap bangun malam..solat hajat buat kejayaan saya.... erima kasih abah..mok..sally saaaayang sngt2 mok n abah taw!

LALU...NIKMAT ALLAH YANG MANAKAH ENGKAU DUSTA KAN?

buat masa sekarang..urusan untuk ke usim berjalan dgn lancar..
  1. pengesahan-beres 
  2. buka akaun bimb-beres
  3. bayar yuran pendahuluan-beres
  4. gambar pasport-beres 

cuma pakaian untuk pendaftaran belum ada dan medical check up belum dibuat..permohonan bantuan zakat juga belum diluluskan..semuanya saya perlu lakukan sendiri..saya kene cepat dan bijak membahagikan masa..

saly..simpan dalam hati..org tak bertanya bukan kerana org tak peduli..tapi orang sibuk menuruskan hal yg jauh lagi penting.. ^_^

bila dompet tidak mampu lagi membantu..tabung haji terpaksa berkorban...terima kasih mok..abah..saly minta maaf sbb bnyak mnyusahkan mok n abah..

ya.mok.nnti saly bayar balik..(betapa rmai dan mudah nya menabur janji..jauhkan lah aku dari sifat2 munafik ya Allah..)tapi mok kene tggu saly berjaya..mok nge abah tok leh tinggal saly sorang2.. :'( 

terima kasih buat semua...saly sayang sngat2...sayang sgt..mok..abah..abang2..kakak2..n luqman...


SESUNGGUHNYA YA ALLAH..daku jahil dalam kejahilanku.daku fakir dalam kefakiranku..lemah lagi tidak berdaya.hanya padamu ku berserah..tempatku memohon pertolongan...
ampunkan ku..ampunkan ku ya Allah..!

No comments: