Pages

Monday 17 September 2012

banyak soalan banyak juga jawapannya



Assalamualaikum….semua..
Oh..how I miss all of u damnmuch bebeh!!

Dah masuk dua minggu aku kat usim…so far so good..homesick yang keterlaluan tak de lagi..hehe

Petang tadi dalam kul 5 setengah aku ngan member-ii  call abang senior (yang memang wat bussines teksi ni) kami nak ke tesco beli barang keperluan…sebelum tu kami baca kat papan kenyataan tertulis..

Dari KK1 ke Tesco @ giant rm10.00 (pergi dan balik)

Then kami tunggu kat bus stand (biasanya orang lain ambil depan kolej kediaman)..selepas beberapa minit menunggu muncullah beliau..

Aku duduk didepan…dia bagitaw kami yang dia xdapat ambik kami jap lagi sebab dia nak ke kajang…
(dalam hati kami…xpelah..5 ringgit jela byr)

Sampai je kat tesco..kami da prepare duit 5 ringgit..tetiba dia cakap 10 ringgit ye dik..aku hulurkan duit aku,then say ‘thank you’..

Selesai berborong..kami singgah makan sekejap..

Nasi ayam panggang (ayam yang di potong2, beberapa hirisan timun,kuah sup dan sos) = rm4.60

Aduhai berbaloi..kalau cafeteria kat KK1 pulak,

Nasi putih (banyak atau sikit 1.oo) , ayam goreng , baby sotong yang xcukup bulan besar jari kelingking anak sedara aku 3 ekor, kuah gulai sikit = rm7.oo

Lu pikir lah sendiri..

1st time aku makan hari tu…. Ade lalat sekor lam nasik..aku dah la sakit hati lauk pedas bukan main lagi..kene pulak ade benda alah tu…terus aku pi dekat abg tu….aku tunjuk atas muka dia lalat yang ternganga lam pinggan aku tu…

Dia ngan tergagap-gagap.. ‘adik nak abg bagi balik duit adik atau adik nak tukar’

‘saya lapar..saya nak tukar..’

Kerusi lum panas lagi,tetiba member aku gitaw..’eii yek..ade rambut lah dalam air aku..!!’

Aku dah bengang ngan perkhidmatan cafe ni…huh! Nak mogok pun….xsanggup berlapar..eii..menci-menci!

Tapi hari tu…ade org mesej kat pengetua kolej kediaman satu..bagitaw yang hari tu ade member dia makan nasik then ade lalat (mungkin aku yg dia maksudkan)…pengetua jawab ngn nada bergurau ‘apa susah buang jela..’

Geram nye eden mendengarnya..

Ahhh..pedulikan lah..back to da story…

Dalam pukul 8 malam kami decided nak gunakan khidmat abg pidot plak…tapi sbelum tu aku mesej dia..tanyakan berapa harga tambang dari tesco balik ke KK1…abg pidot cakap 5 ringgit..kami pun apa lagi…minta beliau ambik kami….dia pesan tunggu lam 10 minit …

Abg pidot baik..hehe…pakai spek..lucu..dia senior kami..dia ckp..aku kene minta balik 5 ringgit ngn abg yg awal tadi tu…abg tu member dia gak…kira perniagaan sharing2 la..sbenarnya sebelum kami dah ade budak yg bayar 10 ringgit tapi abg tu xleh pi amik.. (duit ambik plak)..

Lepas sampai rumah…mandi..solat.. aku mesej abg yg hantar kami ke tesco tu..

‘salam..nak Tanya..10ringgit tu pergi balik kan..?’

‘10ringgit tu untuk pergi..balik adalah percuma untuk promosi..untung pergi dan balik’

‘dah tu..abg yang tak leh mai ambik kami..tadi..kan?’

‘ingat sekadar tnya tadi..ni nak balik dari tesco ke kk1 ea? Yang saya antar petang tadi?’

‘yela kami nak kepastian je sebab kami baca..sepuluh ringgit pergi dan balik..tak pela abang pidot dah hantarkan..’

‘memang tulis pergi balik….balik tu saya bagi percuma antar jika available..harga pergi 10 ringgit..tapi maaf saya tak dapat amik awak time balik..’

‘tiada maaf bagimu.. (tipu je.) salam..’

‘yeke….emmm camni…saya bagi ganti rugi…awk Cuma bayar 7.oo saja….3 ringgit saya pulangkan pada awak..’

‘tak mahu…..saya nak 5ringgit…..’

‘emm baik lah…xpelah saya terpaksa..nanti kita jumpe saya pulangkan..ada no akaun? Saya transfer saja’
*(SEMPAT PULAK BELIAU PERLI AKU..5 RINGGIT NAK TRANSFER??)

‘xpelah..saya halalkan..saya harap..lain kali awk tulis jelas2..pergi 10 ringgit..balik percuma… okay? Moga perniagaan anda terus maju…salam. ’

‘ok terima aksih…maafkan saya..trip awak sahaja kali ni saya terpaksa hantar je..saya da hal keluarga di rumah..tu saya lari kajang kejap..tapi harga tetap 10 ringgit..sebab tu saya mention awal2 pada awk tadi’

‘okay..beres’

‘jangan serik lagi ngan saya ea..sebagai ganti rugi..akan datang saya bagi half price kat awak..’

*TAMAT


Sakit nya hati tuhan saja yang tahu…tapi mesti beliau terkejut..ade pulak budak junior cam aku…bersoal siasat ngn dia..aku bukan ape…aku geram mentang-mentang kami freshie dia senang2 nak perbodohkan kami…xpe..cam biasa..aku akan bising2 n sebarkan cerita ni kat seluruh KK1…ko tengok lah nanti..

Ko engat kami halal kan ke..? nanti Allah akan balas balik perbuatan ko tu…ko aniaya kami..sesuka ati je..

Jangan harap aku nak naik keta ko lagi..cekik darah.! (baik aku naik ngn abg pidot dah la hantar kami sampai depan kolej..ambik pulak 5 ringgit je)

Tu beza nya budak FSU ngan budak FEM.. (mamat ni je oke)

Babai…Kita sama-sama tengok betapa berkat nya duit yang ada lam wallet ko tu…

1 comment:

Santan Manis said...

Ok lagi tu lalat, Pernah sekali pergi mamam ngn member SM kat satu cafe nie. sekali minum tgok2 ada taik cicak dlm air! Perghhh!!! menyirap! btw done follow sini ;D